JavaScript seems to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website. Click here for instructions on enabling javascript in your browser.

SALE
Clearance
Her finder du en kort gennemgang af reglerne til kortspillet Magic: the Gathering på dansk!

Det basale
Hver spiller har 20 livspoints, normalvis bare kaldet liv. Hvis man ryger ned på 0 (eller færre) liv, taber man spillet. Hvis man spiller 1 mod 1, vinder man selv spillet så snart modstanderen taber.

For at få din modstander ned på 0 liv (og for at sørge for at du selv overlever), bruger du en række forskellige kort:
- Lande lægger du på bordet, og du kan bruge dem til at betale for andre kort;
- Creatures ("væsener") lægger du på bordet, og de kan angribe din modstander, eller blokere imod angreb fra modstanderens væsener;
- Instants ("øjeblikkelig magi") og Sorceries ("besværgelser") er kort du bruger én gang for at få en magisk effekt - instants er specielle fordi du kan spille dem på din modstanders tur;
- Artifacts ("magiske genstande") og Enchantments ("fortryllelser") lægger du på bordet, hvorefter de har forskellige magiske effekter, der enten virker hele tiden eller kun virker i bestemte situationer;
- Planeswalkers (mægtige magikere, som kan hjælpe dig) lægger du på bordet, hvorefter de kan aktiveres én gang per tur for at lave stærke magiske effekter. Nogle af de stærkeste og mest sjældne kort i Magic er Planeswalkers, men pas på - din modstander kan også angribe dem med sine væsener!

Hvert kort har nogle forskellige dele:
1. Kortets navn.
2. Kortets mana cost. Når man skal spille et kort (ud over lande), skal man først betale for det med mana ved at tappe sine lande - hvert land kan som regel tappes for at give én mana af en bestemt farve. Hvis der er et eller flere mana-symboler (), kræver kortet så meget mana af de farver. Hvis der står et tal, kræver kortet så meget ekstra mana - men du kan selv vælge hvilke farver du vil bruge. Kortets mana cost bestemmer desuden hvilke farver kortet er - et kort, der kun kræver blå mana, er blåt; et kort, der kræver grøn og hvid mana, er både grønt og hvidt; og et kort, der ikke kræver farvet mana, er farveløst (fx lande).
3. Kortets billede.
4. Kortets type(r) og undertype(r).
5. Kortets expansion-symbol. Dette viser hvilken serie, kortet er fra (forskellige serier har forskellige symboler), samt hvor sjældent kortet er (Sort = Common, Sølv = Uncommon, Guld = Rare, Orange = Mythic Rare).
6. Kortets text box. Her står hvilke specielle effekter kortet har. Nederst på mange kort står desuden en flavor text med skråskrift - dette er lidt baggrundsinformation om kortet, men har ingen effekt på spillet.
7. Hvis kortet er et creature, står der her dets power og toughness - et væsen giver lige så meget skade som dets power, og hvis det selv får lige så meget skade som dets toughness i løbet af én tur, dør det. Hvis kortet er en planeswalker, står der hvor mange loyalty counters den starter med når du spiller den.
8. Nederst på kortet er samlerinformation - dette inkluderer kortets nummer i serien, hvem der har lavet billedet til kortet, mm.
9. Nyere seriers sjældne kort har et holografisk stempel her.



Spillet har forskellige zoner på bordet:
- Midt på bordet er the battlefield ("slagmarken"), hvor du og din modstander lægger jeres kort i spil.
- Dit library er din bunke med kort.
- Din hånd er de kort du sidder med, som du kan spille.
- Din graveyard er hvor kort ryger hen når de er blevet brugt eller ødelagt.
- Derudover findes exile- og command-zonerne, som nogle kort bruger.

Spillet er delt op i ture (du og din modstander skiftes til at have tur), og hver tur er yderligere delt op i phases ("faser") og steps ("trin"). Din tur ser sådan her ud:
1. Beginning Phase: Begyndelsen af din tur er delt op i tre faser: 1a. Untap Step: Først untapper du alle de af dine kort på bordet, som var tappede. For at vise at et kort er tappet, drejer man det sidelæns. Når det untapper igen, vender man det op igen.
1b. Upkeep Step: Nogle kort gør bestemte ting i dit upkeep.
1c. Draw Step: Du trækker det øverste kort fra dit library.
2. Main Phase 1: Her kan du spille kort fra din hånd. Du kan spille ét land fra din hånd per tur.
3. Combat Phase: Her angriber du din modstander med dine væsener, og din modstander vælger herefter at blokere med nogle af sine væsener. Hvert væsen, der er i kamp med andre væsener, giver skade til de væsener, som det blokerer eller bliver blokeret af. Væsener, der ikke bliver blokeret, giver skade direkte til din modstander. Vi forklarer senere hvordan kamp helt præcist fungerer.
4. Main Phase 2: Her kan du igen spille kort fra din hånd.
5. End Phase: Dette er sidste mulighed for at spille instants inden turen går videre.

Sådan spiller du et kort:
1. Vis kortet til alle spillere. Hvis kortet er et land, lægger du det på bordet. Du må højst spille 1 land per tur. Hvis kortet ikke er et land, fortsætter du til 2.
2. Tap dine lande (vend dem sidelæns) for at betale for kortet. Kortet koster hvad der står i dets mana cost, som forklaret ovenfor. Hvis der står 3 og to blå manasymboler, koster kortet to blå mana og tre mana som du selv må vælge, så du kan fx tappe fem Islands, eller to Islands og tre Mountains.
3. Når du har betalt for dit kort, lægger du det på bordet hvor alle kan se det. Din modstander kan nu respondere på (altså besvare) dit kort ved at spille sit eget - men kun, hvis modstanderen spiller en Instant eller et kort med Flash-evnen.
4. Hvis dit kort er et permanent (artifact, creature, enchantment eller planeswalker), lægger du det på battlefieldet sammen med resten af dine kort. Hvis dit kort er en instant eller en sorcery, har det en effekt på spillet, og bliver derefter lagt i din graveyard.

Sådan fungerer abilities:
- Der findes tre typer abilities:
1. Activated abilities er evner, som du selv aktiverer, når du har lyst til det. Alle activated abilities har et kolon (et ":") i teksten - der står til venstre for kolonnet, hvad prisen er for at aktivere evnen (fx manasymboler ligesom det koster at spille et kort, eller "Sacrifice a creature"), og til højre for kolonnet står effekten.
1a. Når du aktiverer en ability, betaler du dens cost med det samme, hvorefter din ability lægges på "stacken" (se mere om stacken nedenunder). Herefter sker dens effekt.
2. Triggered abilities er evner, som sker under bestemte omstændigheder (fx når du starter din tur eller når et af dine væsener dør).
3. Static abilities er evner, som virker hele tiden (fx "Creatures you control get +1/+1").

Sådan angriber og blokerer du:
- I din egen turs Combat Phase kan du angribe din modstander med dine væsener, og din modstander kan blokere med sine egne.
1. Du vælger hvilke af dine væsener, du vil have til at angribe. Væsener, som du ikke har haft siden begyndelsen af din tur, kan kun angribe, hvis de har Haste-evnen. Tappede væsener kan ikke angribe.
2. Du tapper alle dine angribende væsener. Væsener med Vigilance-evnen behøver ikke at blive tappet for at angribe, men er stadig nødt til at være untappede når du vælger angribere.
3. Hvis din modstander har en eller flere planeswalkers, fordeler du angribere mellem modstanderen og disse planeswalkers.
4. Din modstander kan nu vælge blokerende væsener. Angribende væsener med Flying-evnen kan kun blive blokeret af væsener med Flying eller Reach. Modstanderen kan også blokere væsener, der angriber en planeswalker, som modstanderen selv kontrollerer. Mere end ét væsen kan godt blokere samme angribende væsen.
5. Hvis din modstander har blokeret nogle af dine væsener med mere end et væsen, skal du vælge den rækkefølge, hvori dit egen væsen vil give skade til dem. Et angribende væsen skal først dræbe et blokerende væsen før det "går videre" til det næste væsen.
6. Alle væsener, der ikke er blokerede, giver skade til modstanderens liv. Alle blokerende væsener giver skade til de angribende væsener, som de er i kamp med. Alle angribende væsener giver skade til de væsener, som blokerende det, i den rækkefølge, som den angribende spiller har valgt det. Alt dette sker på samme tid.
7. Hvert væsen, der har fået lige så meget skade (eller mere) end det selv har i toughness, dør og lægges i dets ejers graveyard.
8. Væsener fjernes fra kamp.
- Hvis en spiller har en instant eller et kort med Flash på hånden, eller er i stand til at aktivere en evne for et af sine væsener, kan man desuden gøre dette på nogle bestemte tidspunkter i løbet af en Combat Phase:
a. Inden der vælges angribere.
b. Lige efter der er valgt angribere, men før der er valgt blokerende væsener.
c. Lige efter der er valgt blokerende væsener, men før der er fordelt og givet skade.
d. Efter skade er givet og væsener er blevet fjernet fra kamp.
- Husk, at skaden på et væsen forsvinder i slutningen af turen, så man er nødt til at give et væsen lige så meget som dets toughness i skade på ét tur for at dræbe det.

Stacken:
- En af de mere avancerede dele af Magics regler er stacken. Stacken er en "bunke" af kort, som består af de spells og abilities, som er blevet spillet, men som ikke har haft effekt endnu.
- Stacken fungerer således: Hver gang en spiller spiller en spell (altså alt andet end et land) eller aktiverer en activated ability, og hver gang en triggered ability bliver udløst, bliver den spell eller ability lagt på stacken. Dette gøres fysisk ved at lægge en spell (i form af et kort) på bordet, så alle kan se det. Man holder selv styr på hvilken rækkefølge de forskellige spells og abilities på stacken blev lagt derpå.
- Når en spell eller ability er på stacken, kan spillere respondere på (besvare) den ved at spille sine egne instants eller kort med Flash. Alle andre kort kræver, at stacken er tom.
- Hvis begge spillere (altid først den, som ikke har tur, og derefter den, som har tur) siger, at de ikke vil respondere på en spell eller ability, har den sin effekt.
- Om stacken gælder huskereglen "først ind, sidst ud", som betyder, at den spell eller ability, som sidst er blevet spillet, har effekt først. Man kan forestille sig, at spillere skiftes til at lægge spells og abilities i en bunke, hvorefter man først er nødt til at fjerne de kort, der ligger øverst i bunken. På denne måde kan du redde dine væsener fra din modstanders spells og abilities, hvis du har et instant eller en activated ability klar, som du kan bruge som svar. Husk at holde styr på, hvilken rækkefølge spells og abilities lægger på stacken i.
Hurtig Søk
Avansert Søk
eller
Multisøk
(Søk på flere søkeord på en gang)
Produsenter

    0 artikler

Vi Accepterer
Info

Vi sender over hele verden

Ansl. Fraktkostnader:
Brev (maks 2000g)
25,- til 100,- DKK
Pakker (forsikret)
Landsavhengig

Krebshuset (Sorø):
Åpent man-fre: 10-17.30
Åpent lør: 10-16
Åpent søn: 10-14

Hack'n'Slash (Kelz0r Holbæk):
Åpent man-fre: 10-17.30
Åpent lør: 10-16

Kelz0r Roskilde:
Åpent man-fre: 10-18.00
Åpent lør: 10-16
Åpent første søndag hver måned: 10-15

Butikken (Næstved):
Åpent man-fre: 10-18.00
Åpent lør: 10-16

Sjekk arrangementene våre herEvents

World Wide Shipping